Ještě než si představíme taneční choreografie pro rok 2019, pojďme se podívat na to, jak vlastně vznikají …
Tento týden odstartovalo druhé pololetí taneční sezóny 2018/2019. Do nesoutěžních tanečních týmů se ještě můžete přidat, zápis stále probíhá. A proč jen do nesoutěžních? No zkrátka proto, že soutěžní týmy už pracují na svých soutěžních choreografiích.
Je to tak. I když je to poměrně nedávno, kdy v pořadí 8. taneční sezóna 331 Dance Studia Olomouc teprve začala, v uplynulém týdnu jsme se přehoupli do její druhé poloviny. A jarní část taneční sezóny bývá o poznání zajímavější než ta podzimní. Je to samozřejmě kvůli soutěžím, na kterých děti, junioři i dospělí tanečníci ukážou světu, co se za uplynulý půlrok naučili. Lektoři / lektorky a choreografové / choreografky v jedné osobě na nich zase představí své taneční vize – ať už je to něco, co je baví; něco, co je trápí; nebo prostě něco, co chtějí divákům předat.
A jak takové taneční choreografie vznikají? Právě o tom je dnešní článek. Pojďte se na chvíli vžít do role choreografa. Co všechno musíte zvládnout?
5 fází vzniku taneční choreografie
1) Vymýšlení tématu
První a často nejtěžší fází přípravy choreografie jakéhokoliv tance je vymyslet téma, o které se choreografie bude opírat. V 331 Dance Studiu Olomouc odjakživa klademe na tuto fázi poměrně velký důraz, nechceme totiž choreografie tvořit tak, že za sebe pouze poskládáme několik tanečních vazeb, které tanečníci už umí. Podle vašich ohlasů také právě témata a myšlenky na našich choreografiích nejvíce oceňujete, čehož si velmi vážíme.
Každá mince má ale dvě strany. Na lektory se tímto nechtěně vyvíjí možná až zbytečný tlak, protože jsou často už od září bombardováni dotazy svých tanečníků, o čem že ta jejich letošní choreografie vlastně bude. Stejně jako každá jiná kreativní činnost se ale ani vymýšlení tématu nedá uspěchat. Většinou vás něco napadne v době, kdy nad tím nejméně přemýšlíte. Inspiraci přitom můžete hledat všude – v obchoďáku plném lidí nebo naopak sami v opuštěném lese, při sledování filmu nebo při relaxaci ve vaně.
2) Hledání hudby, stříhání hudebního mixu
Máte představu, o čem choreografie bude, ale teď k ní potřebujete sehnat odpovídající hudbu. Jednotlivé písničky by měly navodit náladu, kterou plánujete choreografií vytvořit, měly by se navíc samy k sobě navzájem hodit. Dnes je díky různým streamovacím službám přístup k velkému množství hudby opravdu bezproblémový. Jenže v tom je zřejmě největší úskalí této fáze vzniku taneční choreografie. Jak v tom velkém množství najít a vybrat ty nejlepší songy pro choreografii? Choreografové stráví skutečně mnoho hodin jen tím, že poslouchají všechno možné i nemožné. Hledají songy, které budou odpovídat tématu a na které se jim bude dobře něco vymýšlet (ano, občas jsou tyto dvě podmínky opravdu neslučitelné).
Jednotlivé písničky je třeba ještě namixovat za sebe, vymyslet různé přechody, přidat efekty. Tak, aby to při poslechu do sebe všechno zapadalo. I na tuto činnost musíte mít tak nějak náladu. Někdy to prostě nejde, a tak je lepší nechat mixování na další den. Celkově počítejte, že vám jeden 3-4 minutový mix zabere cca 3-4 hodiny práce, ze začátku to samozřejmě může být i mnohem více.
3) Vymýšlení tanečních vazeb
Konečně se dostáváme k samotnému tancování. Pokud už víte, o čem budete tancovat a víte, na jakou hudbu, můžete začít vymýšlet jednotlivé vazby. Pro tanečníky to vypadá jako nejjednodušší fáze stavby choreografie, ale pravidlo to být rozhodně nemusí. Je totiž potřeba zohlednit několik různých faktorů – věk a pokročilost tanečníků; prostory, kde se s choreografií bude vystupovat, atd. Pro dlouholeté choreografy se jedná o rutinu, protože už vědí, co se tanečníci rychle naučí.
Jenže právě tady nastává velké dilema. Můžete poskládat vazby z tanečních kroků, které tanečníci už znají (z předchozích choreografií, atd.) a synchronizace u nich nebude problém. Poměrně snadno tak zvýšíte svou šanci na úspěch v jednotlivých soutěžích. Nebo můžete poskládat vazby z kroků, které jsou pro tanečníky nové, ze začátku obtížné a u kterých vám synchronizace rozhodně nepůjde tak snadno. Možná tím tak trochu sami sebe obíráte o lepší umístění na soutěžích, jenže na druhou stranu zvyšujete individuální kvalitu tanečníků a učíte je něco nového. Čemu dáte přednost?
V 331 Dance Studiu Olomouc jsme o tomto vlastně nikdy neuvažovali. Prioritou pro nás byl vždy rozvoj tanečníků i na úkor lepšího umístění na soutěžích. Jak už jsme se zmiňovali v několika starších článcích na našem blogu, úspěch považujeme za velmi pomíjivý (dnes je, zítra být nemusí), ale dovednosti vám už nikdo nevezme.
4) Vymýšlení samotné choreografie
Před několika lety jsme v 331 Dance Studiu Olomouc přistoupili na model, kdy se snažíme velkou část choreografie vytvořit během celodenních intenzivních tréninků. Přijde nám to totiž mnohem efektivnější než postupné skládání během pravidelných lekcí. A co vlastně na těchto celodenních trénincích / soustředěních děláme? Z tanečních vazeb stavíme choreografii pro konkrétní tanečníky (v choreografii jsou místa, kdy jeden tanečník tancuje něco jiného než druhý) v konkrétních tvarech (každý tanečník má v každém postavení přesně dané místo). Každý lektor se na tento 5-6 hodinový trénink připravuje i několik dnů. Musí vymyslet tvary, místo pro každého tanečníka, přechody z jednoho postavení do druhého.
V letošní taneční sezóně připravujeme 12 soutěžních choreografií, proto už od ledna trávíme každý víkend na tanečním sále. Jako první se začaly vytvářet choreografie pro dospělácký tým Swaggaz, juniorský tým Flavaz a dětský tým Lil´Gangstas. Podívejte se, jak to probíhalo …
5) Nákup oblečení
Zvlášť u pouličního tance (Street Dance) to není podmínkou, ale tak nějak se vžilo, že tanečníci v choreografiích mají stejné oblečení. Má to určitě pozitivní vliv na celkový dojem a co si budeme nalhávat, správně zvolené oblečení může zakrýt některé nedostatky v synchronizaci. Jenže výběr a nákup, příp. vymýšlení a šití kostýmů je pro většinu choreografů noční můra. Sehnat tak velký počet kusů oblečení ve správných velikostech a ještě za příznivou cenu, to rozhodně není zábava na jedno odpoledne.
Navíc musíte počítat s tím, že ne všem se bude vámi vybrané oblečení líbit. Dvacet tanečníků v choreografii = dvacet různých názorů, dvacet různých vkusů. Na tuto fázi se proto obzvlášť obraňte trpělivostí a nevzdávejte to při prvním neúspěchu.
Na závěr
Co jsme vlastně chtěli tímto článkem říct? Především bychom rádi poděkovali všem našim lektorům a choreografům v jedné osobě. Většina jejich práce je totiž běžným očím neviditelná a mnoho tanečníků a rodičů si vlastně vůbec neuvědomuje, co obnáší a kolik času stojí. Často se odehrává doma za zavřenými dveřmi, se sluchátky na uších nebo s papírem a tužkou v ruce.
Zanedlouho vám Tessa, Kej, Bára, Nikča, Domča, Džejn a Dejv představí svoje letošní taneční myšlenky a vize prostřednictvím choreografií jednotlivých soutěžních týmů. Pravděpodobně nebudou stejné, jako si před několika týdny nebo měsíci vytvořili ve svých hlavách. Převést kompletní myšlenku na taneční parket je totiž velmi těžké, v podstatě až nereálné. Vždy jsou omezeni časem, počtem tanečníků, jejich taneční úrovní, atd. Za všech okolností ale chtějí předat tanečníkům a později prostřednictvím tanečníků i divákům to nejlepší, co v danou chvíli mohou. Vždy se snaží, aby tancování tanečníky, diváky, ale i je samotné především bavilo. A proto jednoduše … děkujeme!